Випуск 66

vip_66

ВЕСЬ НАКЛАД ПРОДАНО

Кларнет для 3—6 класів (з фортепіанним акомпанементом)

Твори  Володимира Солонського

ЗМІСТ
Гумореска
Колисанка для ляльки
Тарантела
Ноктюрн «Ніч»
Прогулянка гнома
Танок нічного метелика
Елегія
Іспанський танець
Танок троля

 

 

Анотації до творів

«Гумореска»
Тональність (кларнет) G dur. Розмір — (4/4). Темп «Allegretto — 120». П’єса жартівливого характеру, у властивій цьому жанру манері легкого сатиричного кокетування. В досить простому і невеликому за змістом творі є чимало всіляких форм музичного викладу. Тут є і сольна перекличка між двома інструментами, що допоможе учневі відчути баланс гри ритмічних та динамічних відтінків між двома інструментами, і плавні темпові переходи зі збереженням провідної ролі соліста, і яскраво виражені, від ліричного до жартівливого, зміни характеру у кожній частині п’єси. Твір потребує уміння швидкого перевтілення, зміни настроїв у характері п’єси, що допоможе учневі здобути навички артистизму. З технічної точки зору п’єса не вимагає значних зусиль від виконавця. Легкість сприйняття, дуже зручна аплікатура, мелодія, яка швидко запам’ятовується,  все це робить її гарним музичним матеріалом для молодших класів.

«Колисанка для ляльки»
Тональність (кларнет) D moll. Розмір — (4/4). Темп «Dolce   96». П’єса спокійного, ніжного характеру, якою і має бути колисанка. Як зрозуміло з назви – пропонується дівчинці маленького віку, яка ще не уявляє свого існування без ляльок. Як і інші твори цієї збірки має певну історію. Особливих труднощів при вивченні та виконанні ця п’єса не становить. За змістом має розмовну повторювану мелодійну структуру у стилі колискової. Дуже ніжна мелодія, яка торкається особистих відчуттів дитини. У практичному сенсі вчить повільному, чемному поводженню зі звуком, охоплює широкий діапазон, тому дуже корисна на початковому етапі знайомства з інструментом.

«Тарантела»
Тональність (кларнет) — E moll. Розмір — (12/8). Темп «Allegro maestoso — 220». Танок, витриманий у класичних традиціях цього жанру. Як і всі тарантели – стрімка та бадьора, сповнена італійського темпераменту та запалу, але трохи, як на думку автора, на сучасний лад. Продовження або закріплення розміру (12/8), лише в іншому (доволі швидкому) темпі, характері та способі рахунку. Вимагає від учня відмінного відчуття ритму, чіткого штрихування, та емоційної виразності. Швидко запам’ятовується, легко сприймається та із задоволенням вивчається учнями. Твір завжди прикрасить будь-який сценічний захід і буде виграшним на будь-якому конкурсі. Може бути рекомендований для вивчення у 23 класах.

Ноктюрн «Ніч»
Тональність (кларнет) — A moll. Розмір — (4/4). Темп «Moderato — 90». П’єса стриманого та загадкового характеру. Подібна мальовничій картині, яка збуджує уяву та породжує недосказаність. Вона з’являється нізвідки, монотонним ритмічним малюнком дозволяє уявити певний образ і йде в нікуди, залишаючи змальований настрій. У творі вдало використані поєднання динамічних відтінків і виразного штрихування. Незважаючи на невеликий вміст нотного матеріалу та уявну простоту виконання, п’єса не може бути запропонована учням молодшого віку через відсутність досвіду у розкритті повноцінного художнього задуму, який потребує дорослішого світосприйняття. Рекомендовано учням 34 класів.

«Прогулянка гнома»
Тональність (кларнет) — A moll. Розмір (4/4). Темп «Allegro — 136». П’єса веселого, жартівливого характеру. Дуже подобається дітям (із досвіду автора). У процесі роботи над цим музичним твором дуже швидко зникають скутість, закомплексованість і поганий настрій. Завдяки швидкому запам’ятовуванню мелодії і легкості сприйняття музичного матеріалу, учні намагаються якомога швидше вивчити цей твір. Але, незважаючи на уявну легкість, для початківця досить складно відтворити його на інструменті. Мелодійний ряд другої половини п’єси містить безліч ритмічних відхилень різного роду, синкоп, інтервалів, що потребують складних стрибків, вимагаючи від учня гнучкості губного апарату та знання правил аплікатури. Може бути рекомендований для учнів 3 класів, за ментальністю і характером бажано молодшого віку.

«Танок нічного метелика»
Тональність (кларнет) — E moll. Розмір (6/8). Темп «Allegro — 110». П’єса за характером легка та невимушена, як і сам метелик. Розмір (6/8) додає легкості мелодійному малюнку та імпровізаційним візерункам протягом всього твору. Динамічні відтінки та переходи мелодії в акомпанементі ніби допомагають стежити за рухами метелика, а легко сплетена та зрозуміла поліфонія між двома інструментами допомагає уявити оточуючий світ навколо нього. Але щоб досягти цієї легкості, учню потрібно буде багато попрацювати. П’єса технічна, потребує дуже чіткої вимови мелодійного змісту, інколи з не дуже зручною аплікатурою. Якщо додати до всього цього художню складову, вміння відтворити образ та донести його до слухача то цей твір зможе виконати лише учень старших класів з хорошою технічною підготовкою та відмінно поставленим губним апаратом. Може бути рекомендовано учням 56 класів.

«Елегія»
Тональність (кларнет) H moll. Розмір (12/8). Темп «Cantabile — 104». П’єса емоційного, романтичного характеру, з досить складним і незвичним для початківця розміром, який дає можливість учням ознайомитись і з іншими способами рахунку та відпрацюванню їх на практиці. Завдяки насиченому гармонічному супроводу, щільній акордовій фактурі в акомпанементі і співучій мелодійній лінії робота над цим твором дасть можливість учневі познайомитися з різними способами звукоутворення на інструменті, почути його темброві можливості і навчитися мистецтву повільного володіння звуком. П’єса повинна навчити учня виразності, змусити зрозуміти, як за допомогою динаміки можна відображати різні відтінки емоцій. За рівнем складності може бути рекомендована учням на 34 році навчання.

«Іспанський танець»
Тональність (кларнет) — E moll. Розмір — (6/8). Темп «Confuoco — 120». П’єса енергійного, запального характеру. Пропонується учням такого ж темпераменту, із чималим досвідом володіння інструментом, які уміють собою, за допомогою свого інструменту та власної харизми, вдало використовуючи сцену, запалити аудиторію. У п’єсі яскраво використані штрихові прийоми і технічні візерунки, контрасти динамічних відтінків і характерна метро-ритмічна основа, без якої неможливе відтворення і пізнання образу іспанського характеру. П’єса вимагає від учня ретельної підготовки, хорошого володіння звуком з певними технічними навичками та, що важливо, уміння подати себе на сцені. Рекомендовано для вивчення на 35 році навчання.

 «Танок Троля»
Основна тональність (кларнет) — A moll. Основний розмір (4/4). Основний темп «Allegro — 120». П’єса з характерно вираженим художнім забарвленням, у якій яскраво вимальовується певний образ казкової міфічної істоти зі всіма властивими їй рисами характеру. Побудований твір на поступовому розвитку художнього змісту, починаючи з обережного пробудження, меланхолійного потягування і переходячи до веселості з грізним вируванням пристрастей. Для відображення всієї цієї гами настроїв твір з надлишком насичений всіма спектрами динамічних відтінків різного характеру, прийомами складного штрихування та темпових відхилень, а тому досить складний у виконанні, вимагає від виконавця досить ретельної підготовки. Тож рекомендую його лише для технічно вправних учнів, із хорошим володінням інструментом, гарним звуком та досвідом концертної діяльності, а також для учнів харизматичної зовнішності, з природженими (або розвиненими) особливостями емоційного сприйняття музичного матеріалу та з умінням яскраво відтворити певний образ на сцені. За рівнем складності — цей твір для учнів 4–5 року навчання.